Schokkoord |
Het schokkoord is een 'draad' welke de neuskegel met de rompbuis verbindt. Primair is deze bedoeld om alle delen, de modelraket en de neuskegel, of de modelraket en laadruimte met neuskegel, bij elkaar te houden. Het is dan veel eenvoudiger om je gehele model terug te vinden, dan wanneer de onderdelen elk hun eigen kant op gaan, hoog in de lucht. In de meeste gevallen kun je dan ook volstaan met één parachute, ipv. dat elk onderdeel een eigen parachute nodig heeft. De uitstootlading van de modelraketmotor kan zo krachtig zijn, dat een 'starre' verbinding van de neuskegel met de rompbuis, door middel van een niet elastisch stuk draad, niet een ideale oplossing is. Door de grote ruk, kunnen de onderdelen van elkaar losscheuren en dat is niet de bedoeling. Je raakt onderdelen of zelfs je gehele model kwijt en er kunnen flinke beschadigingen optreden aan je zo mooi gebouwde model als deze los raakt van de parachute. Een vin breekt zo maar af, bij een te harde landing. De oplossing: Een schokkoord Het schokkoord is vaak gemaakt van elastiek, eventueel verweven met draad (katoen of kunststof). In kledingstukken is dit regelmatig terug te vinden. Het draad in het elastiek zorgt ervoor dat het elastiek niet onbeperkt kan uitrekken en daarmee wordt het knappen van het elastiek voorkomen. Ook kan het wat van de verschroeiende hitte van de motoruitstoot opvangen. Wel zo veilig. Onderstaande plaatjes geven wat voorbeelden van schokkoorden. |
Schokkoord, elastisch, rood, dia. 1,4mm. Voor de wat lichtere modellen. Rek vermogen: minimaal 2,7x de originele lengte. Materiaal: 4 elastische kerndraden, omweven met versterkende kunststof vezels. Het witte strookje is een schokkoord anker. Daarmee kan het schokkoord aan de binnenkant, bovenin de rompbuis worden verlijmd. Er kan ook een haakje aan een ASPAR of centreerring van het motorhuis worden gemaakt, waaraan het schokkoord word bevestigd. |
Schokkoord, elastisch, blauw, dia. 2mm. Voor de wat zwaardere modellen. Rek vermogen: minimaal 2,6x de originele lengte. Materiaal: 6 elastische kerndraden, omweven met versterkende kunststof vezels. |
Kevlar in verschillende treksterktes van 32, 45, 68 of 114 Kg. Het voordeel van Kevlar is dat het supersterk is en bestand tegen flink hoge temperaturen. Tip Gebruik bij voorkeur Kevlar schokkoord als onderlijn (dicht bij de motor) en elastisch schokkoord als bovenlijn (aan neuskegel) om de schok van de motoruitstoot op te vangen. |
Kevlar schokkoord |
Nylon schokkoord |
Grote/zware modellen gebruiken zwaar uitgevoerde schokkoorden/banden van
bijvoorbeeld geweven kevlarband, of geweven nylonband. Deze worden alleen voor de grote(re)
modelraketten gebruikt. Dunner kevlar draad, een beetje te vergelijken met de dikte
van vliegertouw, wordt steeds meer bij de kleine modelraketten toegepast.
Het voordeel is dat het veel minder hittegevoelig is. Nadeel: er zit geen rek in.
Een schokkoord kan, bij voorkeur, ook uit twee delen bestaan: een stuk niet elastisch en een stuk elastisch draad. Het gehele schokkoord hoeft dus niet elastisch te zijn. Daarom wordt bij de kleine modelraketten vaak een combinatie gebruikt van nylon of kevlar met elastiek. Hierbij zit het kevlar- of nylondeel dan in de rompbuis, waar kans op contact met hitte/vuur vanuit de uitdrijflading bestaat. Het schokkoord is met een schokkoordanker(een papieren plakstrip) bevestigd aan het model, vaak is dat de binnenkant van de rompbuis. Maar het kan ook aan een vin, een speciaal aangebracht haakje of iets dergelijks zijn. Het andere uiteinde is bevestigd aan de neuskegel. Het schokkoord houdt deze beide delen van het model dus bij elkaar en vangt de eventuele klap van de uitstoot op. Het bergingssysteem wordt meestal aan het schokkoord geknoopt. Dit kan echter ook aan de neuskegel vastgemaakt worden, maar verdient niet de voorkeur. |
|
||||||
Modelraketten.NL © 2024 KvK-Nr: 50001574 BTW-ID: NL001590630B51 |