Contact

Modelraketten.NL Forum
Onderwerpen     Onderwerp Toevoegen
Algemeen:
Cluster ombouw Executioner
Eerste onderwerp Vorig onderwerp
Volgend onderwerp Laatste onderwerp
Geplaatst door: Modelraketten.NL op 14-03-12 18:20 | E-mail: info(at)modelraketten(punt)nl
De Executioner kan met een E-motor gelanceerd worden. Echter zijn deze op dit moment niet 'vrij' verkrijgbaar in NL(en andere landen).




Hoe kun je dan toch met wat meer vermogen lanceren?


Een goede optie is, om het motorhuis te vervangen in het model en een cluster
van twee D12-5 motoren aan te brengen. Twee van deze motoren vormen de kracht van een E-motor. Bijkomend voordeel is dat ze wat meer druk genereren om je parachute uit te stoten en de start ziet er spectaculair uit.



Wat is daar voor nodig?

Je hebt balsahout (Balsa Plank - 100*330*3of4mm, 2x) en motorhuizen (Motorhuis D12 (24mm), per 2) nodig. Deze vind je in de Webshop.



In de Executioner zit een 'stuffer'-tube.
Dat is een eigenlijk een flink verlengde (E-)motorbuis die ervoor zorgt dat de uitstootgassen voor de parachute verderop in je model terechtkomen. Net bij het bovenuiteinde zit dan een centreerring, natuurlijk om die (stuffer)buis te centreren, maar ook om ervoor te zorgen dat de ruimte eronder word afgesloten, de overgebelven ruimte wordt kleiner. Dan kunnen de parachute uitstootgassen niet naar beneden en vullen dus een kleinere ruimte op, zodat de druk flink hoog blijft in de grote buis, om de parachute goed uit te stoten.



Overslaan:

Die bouw, van het hele onderuiteinde van je Executioner model aan de binnenkant, laat je nu dus achterwege.



Centreerringen:

In plaats daarvan, maak je van het balsa, drie centreerringen, die precies in de rompbuis passen(ongeveer 64.5m diameter).

- Maak eerst een goed passende mal van karton(oude pizza of schoenendoos), om je balsa te sparen voor mislukkingen. Met een passer de goede maat uitzetten. -



ASPAR:

Eén van de balsa ringen kun je gebruiken om een ASPAR(=parachutekamer: zie ASPAR) te maken, voor bovenin je rompbuis. Maak het centrale gat in de ASPAR met een doorsnede van max. 40mm. Dit houdt je parachute bovenin je buis en bevordert het goed parachuteren in grote mate. Het vermindert ook de hoeveelheid benodigde bergingswatten sterk.




Schokkoord bevestigen:

Aan de ASPAR kun je ook je schokkoord bevestigen. Maak daartoe, een beetje aan de buitenkant van de ring, twee gaatjes, waar je het schokkoord doorheen kunt halen. Maak met je schokkoord een lus, door de twee gaatjes in de ASPAR heen en knoop deze aan de bovenkant vast. Je kunt een versteviging aanbrengen door een stukje van een paperclip(1-2cm) aan de onderkant van de ASPAR, tussen de twee gaatjes in, vast te lijmen met epoxy. Zie plaatje.



De beide kanten van deze ASPAR dun insmeren met epoxy, voor extra sterkte.

- Als je de hele ASPAR ineens insmeert, dan kun je deze laten uitharden, hangend aan een satéprikker, die je horizontaal, uitstekend, aan de rand van je tafelblad vastplakt met wat tape. -



De ASPAR van boven af in je rompbuis aanbrengen, op ongeveer 16 cm vanaf de bovenkant. Breng met een sateprikker de lijm rondom aan, in de buis en schuif de ASPAR zo recht mogelijk op zijn plaats. Na uitharden, van boven af, nogmaals een goede lijmmnaad aanbrengen tussen ASPAR en rompbuis.



Cluster centreerringen:

De mal van karton kun je ook gebruiken om twee gaten te maken voor je twee motorhuizen van 24mm(extern 25mm) in de overgebleven twee centreerringen.


Zet eerst met potlood een lijn uit, dwars door het middelpunt van de mal, van geheel links naar rechts. Teken, met deze lijn als middelpunt voor je passer, twee cirkels die elkaar precies in het middelpunt van de mal raken. De passerpunt staat dus de ene keer ongeveer 12,5mm rechts van je mal-middelpunt en de andere keer 12,5mm links van je mal-middelpunt, waarbij de potloodkant van je passer door het middelpunt van je mal gaat. De diameter is 25mm per cirkel. Deze cirkels nauwkeurig uitsnijden. Je 24mm D12-motorhuizen moeten hierin passen, netjes naast elkaar.
Deze getekende cirkels overbrengen op je balsa ringen en de cirkels voorzichtig uitsnijden/vijlen/etc. (Hiervoor zijn ook Cirkelsnijders verkrijgbaar. Naarmate het te snijden voorwerp dikker is wordt het wel lastiger. Nooit in één keer door je materiaal willen snijden. Dat leidt tot een ramp. Maak meerdere snijbewegingen.).

- Het op maat vijlen/schuren kan prima met een stukje schuurpapier(grof en fijn) gelijmd op een ronde stok of een stukje elektriciteitsbuis. Balsahout laat zich prima schuren. Het levert wel veel stof op, maar een afzuigkap doet wonderen! -



De motorhuizen samenstellen:

Lijm bovenin beide motorbuizen de drukringen. Zet deze goed vast met lijm, bij voorkeur epoxy. Lijm de drukringen ongeveer 1 mm onder de rand en vul de groef, die zo ontstaat, goed op met lijm.
De motorbuizen op 15mm vanaf het onderuiteinde, rondom markeren met een potlood(hier komt de onderste centreerring). Maak in beide motorbuizen een kleine inkeping(4mm breed), net onder de aangebrachte drukring. Hierin moet het (enkelvoudig)gebogen uiteinde van een motorhaak passen. Breng de motorhaken aan. Eventueel de bovenste twee cm van de motorhaken met epoxy vastzetten op de motorbuis. Zet de motorhaken in het midden vast met enkele omwikkelingen tape(dan kan de boel niet verschuiven).







- De centreerringen worden geplaatst zoals in het tweede plaatje. Op het derde plaatje zit de linker ring te ver naar rechts(in ons geval) -



Centreerringen plaatsen:

Maak in de onderste centreerring twee kleine inkepingen, zodat de motorbuizen goed en eenvoudig geplaatst kunnen worden en de motorhaken geen hinder ondervinden bij het iets naar buiten buigen om een motor te kunnen plaatsen. Als je dit niet doet, deukt je motorbuis in en passen de motoren later niet meer.

- Plaats twee (lege)motoren in de motorbuizen tijdens de samenstelling, dan is de maat altijd goed. Wikkel eventueel een enkel laagje huishoudfolie om de motor zodat je zeker weet dat deze niet per ongeluk vastgelijmd wordt... -

Maak de inkepingen tegenovergesteld(1 beneden, 1 boven). De bovenste centreerring aanbrengen op de locatie van de drukringen. Plaats de motorbuizen dusdanig, zodat de motorhaken tegengesteld geplaatst worden. De onderste centreerring aanbrengen op ongeveer 15mm vanaf het uiteinde van de motorbuizen. Alle lijmnaden zeer goed verlijmen!



Plaatsing cluster motorhuis:

Dit is een delicaat klusje: maak voldoende epoxy aan, zodat je voor beide centreerringen genoeg hebt. Werk rustig, maar gestaag door. Eventueel op een wat koele plek, zodat je epoxy niet te snel uithardt.

Als je motorhuis goed uitgehard is, deze plaatsen onderin je rompbuis. Breng eerst, op de uiteindelijke plek waar de bovenste centreerring komt, rondom epoxy aan, in de binnenzijde van de rompbuis. Wees niet te zuinig. Dat is ongeveer 65mm vanaf de onderzijde rompbuis. Schuif je motorhuis voor de helft in de rompbuis. Dan rondom epoxy aanbrengen op ongeveer 10-12mm vanaf de onderkant, aan de binnenzijde van je rompbuis(locatie onderste centreerring). Vervolgens je motorhuis doorschuiven naar binnen, totdat de uiteinden van je motorbuizen, gelijk zijn met het uiteinde van je rompbuis. Let op! De drukringen naar boven gericht, uitstekende motorhaken naar beneden gericht. Doordat de lijmrupsen net iets onder de uiteindelijke plaats van de centreerringen is aangebracht, wordt deze lijm bij het op zijn plaats schuiven van het motorhuis, naar boven meegenomen door de centreerringen. De lijm kan dan goed in de naden komen.

De onderste centrerring is na plaatsing vanaf de onderkant nog goed bereikbaar. Breng op de gehele lijmnaad nog een rups epoxy aan en smeer deze met één soepele beweging, mooi glad uit met een vinger(niet te hard drukken met je vinger, anders veeg je de meeste lijm weer weg).



Lanceerklaar maken:

Bij het lanceerklaar maken, kun je bovenop de ASPAR enkele cm's bergingswatten losjes aanbrengen. Bij voorkeur mooi rond op maat knippen, net iets groter dan de binnendiameter van je rompbuis, dan sluiten de randen goed af. Door het gebruik van de ASPAR, moet een dikte van een cm of drie, meer dan voldoende zijn. Hierbovenop je schokkoord vouwen en daarbovenop je parachute. Parachutelijnen in de parachute vouwen en niet er omheen wikkelen.



Succes met je cluster Executioner!


Klaas-Jan van Til - Modelraketten.NL
En, verder??? | Reactie van: Peter de Gruijter op 23-03-12 13:51 | E-mail: peter@degruijterweb.nl
Het model is binnen, met de D-motoren, dus ik wacht met spanning de rest van het verhaal af om de conversie uit te voeren!!
De rest... | Reactie van: Modelraketten.NL op 27-03-12 00:17 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
De rest is toegevoegd in het artikel.
Succes!

Naar boven
 
Voeg je reactie toe
Uw naam: (max. 30 tekens) *
E-mail: (max. 30 tekens) *
Titel: (max. 30 tekens) *
* = Verplichte velden
Tip: Schrijf bij ‹E-mail› de "@" als "(at)"

Bericht: (HTML niet toegestaan, geen quotes ( ' , " ) gebruiken)


Lees je tekst vóór het toevoegen nog even goed door!
Breng, zo nodig, wijzigingen aan vóórdat je op onderstaande knop klikt.